Uitrusting

Om veilig te kunnen varen heb je een aantal dingen nodig. Hieronder op een rijtje wat je zoal mee moet nemen. Als je net begint lijkt het wellicht veel, maar wees gerust: je kunt gebruik maken van de clubmaterialen.

Basisuitrusting

De basisuitrusting bestaat, naast natuurlijk een kajak en peddel, uit:

• een zwemvest (verplicht! )

• een spatzeil

• gemakkelijk zittende kleding, in de winter neopreen

• neopreen schoentjes / waterschoentjes

• een regenjas of kajak-anorak

Als cursist en lid kun je een kajak, peddel, zwemvest en spatzeil van de club gebruiken.

Als je meegaat op tochten is het slim om nog wat extra dingen mee te nemen:

• voldoende warm en/of koud water

• wat te eten (bv broodje, reepje, banaan)

• een zonnebril

• zonnebrandcrème

• een pet

• een setje droge kleding

• een droogtasje (waterdicht tasje) voor bv je telefoon en sleutels

Uitgebreidere uitrusting

Als je in de winter wilt blijven varen, heb je uitrusting nodig die past bij de watertemperatuur. Meer informatie daarover vind je hier.

Om veilig op groot water te kunnen peddelen, moet je in een zeewaardige kajak varen. Verder moet je naast de basisuitrusting (soms per groep) onder andere beschikken over:

• een pomp

• een sleeplijn

• een contactlijn

• een kompas

• een reservepeddel

Wanneer je lid bent, kun je deelnemen aan de 'Introductie Groot Water' - daarin leer je meer over de volledige uitrusting voor groot water.