Frequently Asked Questions

Vragen?

Heb je vragen over het lidmaatschap, de introductiecursus of andere zaken? Hieronder proberen we een aantal van de meest gestelde vragen te beantwoorden.

I don't speak Dutch, can I still join you for an introduction course or as a member?

We have quite a number of members who speak little or no Dutch, so this won’t be a problem. We try to offer at least one introduction course in English every year. During tours, our tour leaders try to switch to English when needed, and when that’s not an option there’s usually someone around who is happy to translate.  More info in English can be found here.

Wat kost het om bij jullie te kajakken?

Je betaalt bij ons contributie per jaar (kijk hier voor meer info en het exacte bedrag).

De introductiecursus is inbegrepen bij het lidmaatschap (of, andersom gezegd: als je bij ons de introductiecursus doet, ben je automatisch de rest van het jaar lid).

Ook andere clinics en trainingen, inclusief de zwembadtrainingen in de winter, zijn inbegrepen in het lidmaatschap.

Leden kunnen gebruik maken van clubkajaks en andere materialen, zoals zwemvesten, peddels en spatzeilen.

Kan ik materiaal lenen van de club?

Hebben jullie kleedkamers en douches?

Uiteraard hebben we kleedkamers en warme douches, zodat je na het kajakken direct onder de douche kunt springen. Wel zo fijn als je hebt geoefend met omslaan en reddingen!

Zijn er kluisjes?

Er zijn kluisjes waar je waardevolle spullen in kunt opbergen.

Ik ben geen lid, kan ik ook boten huren bij jullie?

Nee, dit is niet mogelijk. Kijk hier voor meer informatie over lokaties die wellicht wel verhuur bieden.

Kan ik als lid varen wanneer ik wil?

Dat hangt ervan af: als je een eigen boot bij ons hebt liggen kun je varen wanneer je wilt; je krijgt twee sleutels, één die toegang geeft tot het terrein en het clubgebouw en één voor de unit waarin je boot ligt. Als je geen eigen boot hebt en je wilt zelfstandig met een clubboot varen, heb je een bruikleenovereenkomst nodig. Eén van de voorwaarden voor zo'n overeenkomst is dat je in het bezit bent van het diploma kajakvaardigheid A. Daarvoor organiseren we 2 x per jaar cursussen en examens.

Moet je kunnen zwemmen om lid te worden/mee te doen met de introductiecursus?

Ja, dat is een vereiste.

Kan ik vrijblijvend een keer meevaren?

Als je al kunt kajakken of elders een introductiecursus hebt gevolgd kun je bij ons lid worden. Je kunt dan een keertje meevaren zodat we kennis kunnen maken. Dan kunnen wij zien hoe je vaart en we kunnen je meer vertellen over de club, de veiligheidsregels, en de omgang met het materiaal.

Wat voor kleren moet ik aan tijdens het varen?

Als cursist of lid kun je gebruik maken van kajak, peddel, zwemvest en spatzeil van de club. Daarnaast is het handig om makkelijk zittende kleding te dragen, zoals een sportbroek en (thermo)shirt. In de winter is neopreen verplicht. Waterschoentjes of soepele sneakers zijn fijn, evenals een regenjas of kajak-anorak. Kijk verder ook hier voor meer informatie over kajak-uitrusting.

Ik heb een eigen boot. Kan ik die bij jullie stallen?

We hebben ligplaatsen voor eigen boten van leden. Het aantal ligplaatsen is echter beperkt.

Wanneer varen jullie?

We varen wekelijks op dinsdagavond, woensdagavond en zaterdagochtend. Daarnaast zijn er volop tochten buiten deze vaste momenten om. Deze tochten vertrekken soms vanaf de club, maar we gaan ook vaak met de trailer op pad.

Varen jullie ook buiten Amsterdam?

Jazeker. Vanaf de club kunnen we gemakkelijk het IJmeer op, of de Amstel af richting Oudekerk aan de Amstel. Daarnaast gaan we regelmatig met de trailer op pad voor tochten, bijvoorbeeld naar Loosdrecht, de Westeinder, Kortenhoef en vele andere vaarplekken.

Sla je snel om met een kajak?

Dat valt reuze mee. Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je omslaat, zeker als je net begint, maar over het algemeen gebeurt dat niet zomaar. Tijdens de introductiecursus ervaar je in elk geval een keer hoe het is om om te gaan, en ook daarna kun je oefenen met reddingen.

Kan ik bij jullie leren eskimoteren (rollen)?

Voor leden bieden we in de winter zwembadtrainingen aan. Daarbij zijn instructeurs aanwezig die je de beginselen van het rollen kunnen leren. Daarnaast zijn er altijd wel leden die je een handje willen helpen als je in het water bij de club wilt oefenen.

Is kajakken voor iedereen?

Van jeugdleden (vanaf ongeveer 10 jaar) tot en met zeventig-plussers – iedereen kan bij ons kajakken.

Als je een beperking hebt waardoor aanpassingen nodig zijn, kijken we graag hoe we kajakken ook voor jou een fijne ervaring kunnen maken. Neem voordat je je aanmeldt even contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden met je.