Toerkajakken

Wat is toerkajakken?

Als toervaarder maak je korte of lange tochten op vlak water. Het gaat daarbij niet zozeer om de prestatie maar vooral om het genieten van de buitenlucht, de omgeving, de rust, de natuur en het gezelschap terwijl je ongemerkt aan je gezondheid en je conditie werkt.

Snelheid is niet het primaire doel, maar een goede voorwaartse slag vergroot wel de mogelijkheden qua afstand en duur en daardoor wordt ook het vaarplezier groter. In de praktijk blijkt 7 km/u (bij langere tochten 5 km/u inclusief pauzes) een prettig gemiddelde te zijn.

Toerkajakken bij KV Zeeburg

Toervaren is een belangrijk onderdeel van de activiteiten van onze vereniging. We hebben een groot aantal clubboten beschikbaar en een trailer die regelmatig gebruikt wordt voor tochten buiten het eigen vaargebied. Als vaste onderdelen kennen we:

• Tochten van 2 uur vanuit de club, wekelijks op vaste tijden

• Dagtochten van verschillend niveau (V1-V4), meestal op zondag

• Meerdaagse (kampeer)tochten.

De tochten staan steeds onder leiding van een tochtleider. Onze tochtleiders zijn geen professionele gidsen maar enthousiaste en ervaren clubleden.