Open kano

Wat is open kano / Canadees?

Op vakantie of tijdens een dagje uit: veel mensen hebben wel eens in een open kano gevaren, met z’n tweeën of misschien zelfs met het hele gezin. Zo’n open kano is vaak de eerste kennismaking met de kanosport.

De natuurbeleving is vanuit een open kano optimaal en wezenlijk anders dan vanuit een kajak, en omdat je veel bagage kunt vervoeren zijn open kano’s zeer geschikt voor trektochten. Afhankelijk van de vorm van de kano kan zowel op stromend water, rivieren als op meren, vaarten en plassen worden gevaren.

Het varen met een open kano wordt ook wel Canadeesvaren genoemd. Peddelen in een open kano doe je met een steekpeddel met één blad. Dat gaat al gauw goed en is erg leuk, al valt het niet mee om samen meteen mooi rechtuit te varen of soepel een bocht te nemen. Enige instructie en oefening om de basistechnieken onder de knie te krijgen, kan dus fijn zijn. Bij KV Zeeburg is een Open Kano-afdeling actief, die leden graag meer leert over het Canadeesvaren.

Open kano bij KV Zeeburg

Open kano activiteiten bij Kanovereniging Zeeburg:

• Techniektraining, workshops en clinics

• Gebruik van open kano’s van de vereniging (je hebt dus geen eigen boot nodig)

• Clubtochten, varen vanaf de club (wekelijks, hele jaar door)

• Toertochten in natuurgebieden zoals de Weerribben en de Biesbosch

• Deelname aan landelijke open kano evenementen zoals het jaarlijkse Open Kano Festival in Ossenzijl

Probeer het zelf en ga mee op een tochtje door de stad of elders, waarbij altijd ervaren kanovaarders meegaan om je de fijne kneepjes bij te brengen. Hou de agenda in de gaten of mail voor meer informatie naar canadees@kvzeeburg.nl