Kanopolo

Wat is kanopolo?

Kanopolo is een spannende, spectaculaire en intensieve sport. Veel buitenstaanders zullen diverse andere sporten herkennen. De sport lijkt een combinatie van waterpolo, handbal, basketbal en kanovaren. Ook wordt het wel "rugby op het water" genoemd.

Het is een teamsport waarin het doel simpel is: gooi de bal in de goal van de tegenstander. Elk team heeft vijf veldspelers en maximaal drie wissels buiten de lijnen. De wedstrijden duren 2 x 10 minuten. En die tijd is ruim voldoende om een behoorlijk aantal doelpunten te maken! Uitslagen zoals 5-2 of 9-1 zijn dan ook niet ongebruikelijk.

Voor de leek lijkt het een nogal ruige sport. De kano’s waarin gespeeld wordt varen met ogenschijnlijk veel geweld tegen elkaar op. Ook de peddels worden meer dan eens luidruchtig gekruist. Maar in werkelijkheid valt het allemaal best mee hoe ruig het spel is. De spelers zijn beschermd door dikke zwemvesten en helmen met gezichtsbeschermers. De bal wordt meestal gewoon met de hand gespeeld. Het is ook toegestaan om de bal met de peddel te spelen, maar niet wanneer er al een hand in de buurt is. Door de beschermende maatregelen en de zachte ondergrond zijn er zeer weinig blessures.

Kanopolo bij KV Zeeburg

KV Zeeburg beschikt over materiaal (boten, peddels, zwemvesten, helmen, ballen en doelen) om bij de club te kunnen oefenen en een oefenwedstrijdje te spelen. Er zijn afspraken gemaakt met de gemeente om voor grotere evenementen gebruik te kunnen maken van "het kommetje".

We hebben op dit moment geen team en geen vaste momenten voor kanopolo. Zou je het wel een keertje willen proberen? En zie je het zitten het kanopolo bij KV Zeeburg op de kaart te zetten? Neem dan contact op via info@kvzeeburg.nl.